Hoppa till textinnehållet

Mobilt BankID med utökad användning

Vill du lägga till nya betalningsmottagare eller höja beloppsgränsen för Swishbetalningar behöver du, av säkerhetsskäl, aktivera funktionen utökad användning på ditt Mobila BankID.

Så aktiverar du utökad användning på ditt Mobila BankID

Vanliga frågor och svar

  1. Det står i min app/internetbank att jag skriver in fel engångskod från kodkortet?

    Det kan vara så att du har flera aktiva kodkort.
    Gör så här: Klicka på kodkortsnumret, som du hittar högst upp på skärmen i din app eller internetbank. Klicka sedan på rullistan och välj samma kodkortsnummer som finns på det kodkort du har framför dig. Aktivera sedan utökad användning med en engångskod från det kodkort du har framför dig.

  2. Jag har försökt aktivera utökad användning, men efter tre försök att slå in en engångskod är mitt BankID nu spärrat?

    Det kan vara så att du istället för att skriva in en engångskod från kodkortet, av misstag har slagit in din PIN-kod för ditt BankID. Om felaktig engångskod anges tre gånger i följd så spärras ditt BankID av säkerhetsskäl.
    Gör så här: Skapa ett helt nytt BankID, gå sedan in för att aktivera utökad användning men använd engångskoden från ditt kodkort. Om du inte har ett kodkort kan du beställa ett nytt. Logga in och beställ kodkort.