Hoppa till textinnehållet

skaffar du Swish

Med Swish kan du snabbt och säkert skicka och ta emot pengar via ditt mobilnummer, som är anslutet till ditt bankkonto. Pengarna skickas direkt – även om mottagaren har en annan bank.

Se filmen om hur du skaffar Swish

Pris

0 kr för privatpersoner.

Snabbare och roligare Swish

Swisha snabbare med hjälp av QR-koder. Du kan både skapa en egen QR-kod och läsa av andras. Läs mer om olika funktioner och testa tjänsten, utan att skicka pengar på riktigt.

Nyhet: Swish Förfrågan

Med funktionen ”Swish Förfrågan” kan du be andra personer om en betalning i Swish-appen.

De vanligaste frågorna

  1. Hur ändrar jag beloppsgränsen?

    När du skaffar Swish får du som är 18 år eller äldre automatiskt en beloppsgräns på 3000 kronor per 7 dagars period. Du kan ändra den i internetbanken för privatpersoner under Betala och överföra - Swish, eller i appen under Övriga tjänster - Swish. Där kan du också lägga till en tillfällig beloppsgräns på upp till 150 000 kronor som är giltig i ett dygn.

  2. Är det säkert att använda Swish?

    Ja, Swish är lika säkert som internetbanken och appen. Oavsett om du ska aktivera tjänsten eller skicka och ta emot pengar kan du känna dig helt trygg. Mobilnumret är kopplat till ett bankkonto, mobilnumret kan bara vara kopplat till ett konto i en bank. Varje betalning och inloggning godkänns med Mobilt BankID och där visas namnet på mottagaren av betalningen innan godkännande.

  3. Hur godkänner jag en betalning?

    Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar. Mobilt BankID är en e-legitimation för smartphones och surfplattor.

  4. Hur gammal måste man vara för att kunna använda tjänsten?

    Är du under 18 år kan målsman ansluta dig till Swish via sin app eller besöka ett av våra bankkontor.

  5. Ny mobiltelefon - så gör du med Swish

    Om du har behållit ditt mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i nya mobilen. Har du bytt mobilnummer måste du först avsluta tjänsten i internetbanken och sedan ansluta dig på nytt till tjänsten med det nya mobilnumret.

  6. Vad är Swish Förfrågan?

    Swish Förfrågningar är en ny funktion som gör att du via Swish-appen kan be andra personer om en Swish-betalning. En förfrågan är inget bevis på att det finns en skuld mellan dig och avsändaren. Om du får en förfrågan som du inte vill betala trycker du på ”Avstå”.
    Frågor och svar om Swish förfrågan.

Fler frågor och svar

Läs vår lista med frågor och svar om Swish. Vill du hellre prata med någon är du välkommen att ringa oss på 0771-97 75 12.

Villkor

Här hittar du villkoren för Swish.

Fler tjänster för dig

  • Appen för privatpersoner

    Med vår app kan du sköta dina bankärenden när och där du vill.

    Appen för privatpersoner
  • Appen för företag

    Med företaget på fickan sköter du företagets ekonomi när du vill och var du vill.

    Appen för företag
  • Appen för unga

    Med appen kan tonåringarna hålla koll på pengarna, fylla på mobilen och skaka fram saldot.

    Appen för unga
  • Mobilt BankID

    Med Mobilt BankID signerar du dina ärenden enkelt i internetbanken eller vår app. Enkelt att skaffa och enkel att använda. 

    Mobilt BankID